Drogie Koleżanki!
Drodzy Koledzy!
Kierujemy ten list – przede wszystkim do nauczycieli i nauczycielek wychowania przedszkolnego, świetlic, szkół i placówek specjalnych oraz pracowników tychże – czyli do osób, które w czasie drugiej fali pandemii pracują bezpośrednio z dziećmi i uczniami w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
Jesteście ważni. W tym trudnym okresie wykonujecie bardzo ważną i potrzebną pracę! Należy Wam się szacunek i podziw, ale też bezpieczne warunki pracy.
My doceniamy Waszą rolę! Rozumiemy też Wasze obawy i strach związany z codziennym wyjściem do pracy. Rząd – nie kierując Was na zdalną pracę – nie zapewnił Wam bezpiecznych warunków w miejscu pracy ani dostępu do testów czy szczepień.
Jako związek zawody występujemy w Waszej obronie. W obliczu dramatycznego wzrostu zachorowań na COVID-19, kolejny raz domagamy się od rządu podjęcia zdecydowanych działań, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa wśród dzieci i pracowników przedszkoli.
W związku z powyższym żądamy:
wprowadzenia regulacji uprawniającej dyrektora do zamknięcia przedszkola, w tym także oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole, bez zgody sanepidu w sytuacji, gdy dalsze funkcjonowanie placówki zagraża bezpiecznemu pobytowi dzieci i pracowników,
objęcia kadry pracującej bezpośrednio z dziećmi bezpłatnymi testami,
zapewnienia środków ochrony, w tym rękawiczek jednorazowych i maseczek.
Ponadto domagamy się przyznania:
dodatku na zakup sprzętu do prowadzenia zdalnego nauczania,
dodatkowych środków finansowych dla samorządów ponoszących nieprzewidziane koszty związane z wyposażeniem placówek w sprzęt ochrony osobistej i środki higieniczno-sanitarne,
opracowania wytycznych przeciwepidemicznych, które określą m. in. dopuszczalną liczbę dzieci w oddziałach przedszkolnych.
Za bulwersujący uznajemy fakt braku należytej troski ze strony rządzących o życie i zdrowie nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach.
Związek Nauczycielstwa Polskiego